5.9 C
Stockholm
lördag, november 9, 2024
HemÖVRIG SPORTIntresset för sportsponsring ökar och vidgas

Intresset för sportsponsring ökar och vidgas

Publicerad:

Liknande artiklar

Viggan/Waxholm avancerar i tabellen – utklassade bottenlagen

HOCKEY November har knappt börjat. Men för Viggan/Waxholm har...

Bollstanäs snodde poängen från Malmö

FOTBOLL Två lag hade lyckats ta en trepoängare mot...

Viggan/Waxholms andra raka – närmar sig topplagen

HOCKEY Det är långt kvar av grundserien. Men efter...

Wings föll i nytt norrortsderby – Vallentuna hade marginalen med sig

HOCKEY I helgen utspelades det sjunde norrortsderbyt i hockeyettan....

Utan sponsorer skulle sportvärlden förmodligen se helt annorlunda ut. Det skulle inte finnas några storslagna klubbar, och mästerskapen som arrangeras av FIFA och UEFA skulle inte ha samma magnitud. Det hade även blivit svårt för småklubbar att överhuvudtaget kunna existera. Som tur är sportsponsring ett växande område, och det finns flera exempel på såväl udda som rent av underhållande sponsorer.

Olika sponsorkategorier

Nästan all sport är beroende av sponsorer, och ju fler sponsorer det finns desto större kan ett mästerskap arrangeras. Hur sponsorerna ska visas upp beror till stor del på sporten, och avtalet. Det är vanligt att tillverkare av sportutrustning, såsom skor eller racketar, vill att deras produkter ska användas av det sponsrade laget eller spelaren. Det kan även innebär att företagens loggor ska finnas på såväl kläder, väskor, arenor som på bilar och i klubblokalen.

Det finns flera vanliga sponsorkategorier, såsom bilföretag, livsmedelsföretag och restauranger. På senare tid har det även blivit vanligt att spel- och bettingsajter sponsrar olika idrottsevenemang. På så sätt kan de marknadsföra sin information, som att de har stora spelutbud och att de erbjuder casino utan registrering, till de tilltänkta målgrupperna. Matkedjor såsom ICA och Coop är andra exempel på stora sportsponsorer, likaså är försäkringsbolag, detaljhandlare och byggföretag.

Udda sponsorer

När man letar efter sponsorer, eller när ett företag överväger att sponsra en sport eller ett lag, är det första man ska fråga sig om reklamen kommer att nå ut till rätt målgrupp och om den är relevant för sammanhanget. T.ex. är det ganska logiskt för ett däckföretag att marknadsföra sig inom motorsport. Däremot finns de flera exempel på företag som har valt att sponsra idrottsmän, eller till och med hela lag, trots att deras företag egentligen inte har någon koppling till varken sporten eller sammanhanget. Ett exempel är fotbollsspelaren Cristiano Ronaldo, som länge var sponsrad av smörjmedelsföretaget Castrol som säljer oljor och smörjmedel som är ämnade för bilmotorer och industrier. Ytterligare ett exempel, och ett väldigt kritiserat sådant, är att det svenska skidlandslaget sponsras av McDonalds. Snabbmatskedjan är knappast känd för sin hälsosamma mat, men har ändå valts som en av huvudsponsorerna för såväl utförs- som längdskidåkning.

Intresse för alternativa sporter

I en undersökning från förra året visades det att den svenska sportsponsringen ökade, och att den 2016 uppgick till över 7 miljarder svenska kronor. Däremot har man sett en minskning av sponsring till traditionella föreningar och sporter, och en tydlig, men inte jättehög, ökning till alternativa sporter. Bland annat har man sett ett ökat intresse för att sponsra extremsporter och e-sport. E-sport har vuxit mycket på senare år, och det finns en stor målgrupp att nå ut till. 2016 räknade man med att ca. 10 miljoner tittare besökte e-sportsajten Twitch varje dag för att titta på e-sport och det har givetvis lockat företag att sponsra både tävlingar och lag. Företag som har sponsrat, och som fortfarande sponsrar, e-sport är bland annat tyska Mercedes och möbelföretaget IKEA.

Nyhetsbrev

- Få senaste nytt direkt på mailen

- Missa inga tävlingar eller utlottningar

- Följ dina favoritlag i norrort

Senaste nyheter