För bara tio år sedan var det inte många som hade hört talas om E-sport, elektronisk sport. Ordet E-sport, som även brukar skrivas eSport, är ett samlingsnamn för tävlingar eller turneringar i spel som utförs i en virtuell miljö. Oftast tävlar man i lag, men man kan även tävla som enskild individ.

Tävlingarna är antingen på stora festivaler eller online, och alla kan vara med, oavsett ålder.

E-sport kan innebära bland annat TV-spel, datorspel eller mobilspel, men det håller även på att utvecklas. Det finns även andra typer av spel såsom casinospel, den typen kan du hitta på Storspelare.com men de förekommer inte inom E-sport. De vanligaste spelen inom E-sport är Counter Strike, Dota 2 och Starcraft.

Utbildning och växande möjligheter

NTI gymnasiet i Sollentuna har en inriktning på just E-sport. Där får studenterna tillgång till professionella tränare på kvällstid, och en chans att lära sig mer om branschen. Studenterna får allt som krävs för att bli framgångsrika inom E-sport. Det krävs bara en hel del träning. Det har även hållits även ett LAN-event i Sollentuna varje år. Rudbeck E-sport, vilket varit det största evenemanget hittills i Sollentuna. Det har arrangerats av elever och lärare på teknikprogrammet på Rudbeck.

En rapport från Price Waterhouse och Coopers & Lybrand visar att intäkterna inom E-sport mer än fyrdubblades mellan 2013 och 2016. De flesta förutspår en fortsatt snabb ökning. Dessutom kan positiva trender i spelbranschen leda företagen att förändra hur de mäter framgång och utveckling. På grund av den växande ekonomiska avkastningen inom spelbranschen, och särskilt i E-sport, kan utvecklare hitta nya möjligheter att återinvestera pengarna i sina spel ytterligare. Investerare ser branschen som en het marknad. Och när mängden pengar i branschen ökar, både som priser i tävlingar och i sponsringskontrakt, ökar även mängden spelare.

Sport, idrott eller spel?

Spelarna är de som får flest fördelar av denna trend, eftersom de kommer att njuta av ett universum som ständigt expanderar och förbättras. E-sport fortsätter att växa och överträffa andra typer av livesport av mer traditionell karaktär. Det leder till ett skifte i hur människor ser på vad som är sport. Det är fortfarande många som inte alls anser att E-sport är en sport, antagligen för att de blandar ihop idrott med sport. Det är en stor skillnad. Idrott innebär att aktiviteten innehåller fysisk rörelse som ger motion. Idrott blir sport först när idrotten är i en tävling. Det är dock klassat som sport, och det finns en svensk E-sportförening. De startade 2008 och arbetar hårt för att E-sport ska bli en del av Riksidrottsförbundet.

Spelare har förändrats över tiden, precis som teknik och speldesign utvecklas. Saker som en gång var begränsade till en liten nisch av ungdomar har nått större grupper. E-sport är en dynamisk miljö som ger både spänning till spelare ,och oändliga möjligheter till utvecklare. Tävlingsspel har vissa likheter med traditionella sportaktiviteter. En jämförelse mellan båda visar till exempel att kulturella och sociala element är mycket framträdande, och det är något som uppmuntras i all sport. En sak som är oväntad, men helt säker, är att E-sport redan överträffar traditionella sportevenemang både när det gäller tittarsiffror och intäkter. Vi har redan många stjärnspelare från Sverige, och med programmet på NTI gymnasiet dröjer det nog inte heller länge innan vi har fler lokala stjärnor.

FOTO: Pixabay.com

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här