År för år investeras allt mer pengar i sport. Övergångssummorna växer, liksom spelarnas löner. Sponsoravtal har alltid varit en stor del av klubbarnas ekonomi. För vissa klubbar ses intäkterna som en bonus, medan de för andra klubbar är direkt avgörande för att överleva.

I början av 2000-talet var situationen gällande sponsring en helt annan. Detta beror till stor del på casinobranschens utveckling, eftersom spelbolag ofta återfinns bland de större sponsorerna. Vid denna tidpunkt fanns långt ifrån lika många nätcasinon som i dag, både i Sverige och utomlands.

Friare marknad för spelbolag utomlands

I takt med att allt fler spelbolag dyker upp har man i Sverige upprättat en reglering som ställer höga krav på bolagens verksamheter och spelmiljö, detta i syfte att skydda spelarna. Många andra länder besitter en mer fri spelreglering, vilket ofta innebär ett mer fördelaktigt klimat för spelbolagen.

Den mer strikta spelregleringen i Sverige antas vara en av anledningarna till svenskarnas ökade intresse för casino utan licens. Dessa casinon kan erbjuda mer lockande villkor, vilket resulterar i stora intäkter som kan läggas på sponsring.

Stora intäkter till internationella klubbar

Sedan början av 2000-talet har spelindustrin fått sig ett rejält uppsving. Att spela på fysiska casinon har varit populärt sedan långt tillbaka i tiden, men i takt med att teknologin utvecklats har majoriteten av spelandet flyttat ut på internet. Med mer lättillgängliga casinospel kommer ett större intresse för att spela. I dag finns mängder av betting- och casinosajter och branschen omsätter mer än någonsin.

Den stora omsättningen gör att spelbolagen har möjlighet att skjuta in rejäla pengar i olika idrottsklubbar. Detta har gjort att många klubbars överlevnad hänger på intäkter från spelbolagen. Sponsorer av detta slag är särskilt vanligt i stora internationella ligor som Premier League, där en stor del av klubbarnas kapital genereras av spelbolag.

Hur ser det ut i Sverige?

I Sverige syns ett stort intresse för att spela hos utländska casinon. Men enligt den svenska spellagen från 2019 får dessa casinon inte marknadsföra sig i Sverige eller mot svenska spelare. Detta gör att kapitalstarka utländska casinon aldrig syns på de svenska klubbarnas arenor eller tröjor. På grund av den uteblivna varumärkesexponeringen behöver den som vill spela på ett utländskt casino istället söka upp ett bolag på egen hand.

I Sverige får endast spelbolag med svensk licens marknadsföra sig. Ännu har inget svenskt lag ett spelbolag som huvudsponsor. Dock har samtliga klubbar i fotbollsallsvenskan och Superettan ett spelbolag på sina tröjor. Detta beror på att ligan ingått ett stort samarbetsavtal med ett av Sveriges största spelbolag.

Sponsoravtalet omfattar 150 miljoner kronor som varje år fördelas mellan ligornas 32 klubbar. Dessutom går 15 miljoner direkt till klubbarnas talangutveckling. Detta är ett sätt att utveckla svensk fotbolls framtid.

Svensk spelreglering hotar sponsoravtalen

Men svensk fotbolls framtid kan komma att få sig en rejäl törn. Den svenska spelmarknaden har flertalet gånger fått anpassa sig efter nya begränsningar och restriktioner. En av de mer uppmärksammade förändringarna gäller regeringens införande av de tillfälliga spelansvarsåtgärderna. Dessa innebär bland annat att varje spelare endast får spela för upp till 5 000 kronor per vecka samtidigt som de måste sätta gränser för sin speltid.

Spelbolag har tidigare gått ut och varnat för konsekvenserna av dessa restriktioner. Det huvudsakliga argumentet bygger på en misstro på att förnedringarna ska leda till minskad mängd spelproblem. Här hänvisas till att svenskar har möjlighet att undkomma de begränsande åtgärderna genom att välja ett utländskt spelbolag.

Det menas därav att den största konsekvensen av åtgärderna blir att spelbolagen tappar stora intäkter. Detta skulle innebära att även svensk idrott bli lidande, då de nuvarande sponsoravtalen inte skulle vara genomförbara.

Hittills har inget spelbolag valt att bryta ett sponsoravtal med anledning av den svenska spelmarknadens utformning. Men så länge spelansvarsåtgärderna förlängs ligger frågan ständigt i luften.

Sponsring i de lägre divisionerna

Som vi kan se är det tydligt att elitklubbarna är de som i första hand premieras av sponsoravtalen. För de mindre klubbarna, utan koppling till ett lag i Allsvenskan eller Superettan, ser situationen helt annorlunda ut.

Runtom i Sverige och i Norrort kämpar de mindre fotbollsklubbarna med att få ihop sin ekonomi. Detta inte minst efter stora uteblivna intäkter under coronapandemin. De lokala klubbarna har visserligen inte lika stora utgifter som ett lag i Allsvenskan eller Superettan, men för att svensk fotboll ska utvecklas krävs att de lägre divisionerna inte glöms bort.

Dessa klubbar är ofta starkt beroende av biljettintäkter och liknande. Men för att framgångsrikt utveckla svensk fotboll krävs ofta större summor än så. Medan spelbolag tenderar att ha sitt primära fokus i de större ligorna får de mindre klubbarna ofta blicka mot lokala företag för finansiering.

Denna typ av sponsring har ofta inte ekonomi som primärt motiv. Företagen bakom klubbar längre ner i seriesystemet tenderar att ha en filantropisk inställning till sponsringen, vilket innebär stora fördelar för svensk fotboll och dess utveckling.

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här