Precis som spelmarknaden är i ständig rörelse söker även sportens marknadsföring utveckling. Tittar vi på världens största sportföreningar möts vi av sponsorer i form av Nike, Adidas och Puma. Vänder vi blicken mot de mindre föreningarna, som lagen i Allsvenskan, Superettan, Hockeyettan och lägre divisioner, ser vi framförallt lokala företag på matchtröjorna. Kommer vi, nu när Svenska spel gett upp monopolet på spelmarknaden, även att se spelbolag lyfta mindre föreningar?

Nya lagstiftningen

Fram till 1 januari 2019 hade Svenska Spel monopol på den svenska spelmarknaden. Nu har kartan ritats om, vilket innebär att utländska aktörer kan bedriva verksamhet på svensk mark vilket blivit en succé– så länge de följer regeringens krav.

För att kunna etablera svenska casino måste man ha svensk spellicens och betala skatt till den svenska staten, närmare bestämt 18% av deras årliga nettovinst. I sin tur är det Spelinspektionens uppgift att kontrollera så att ingen aktör bryter mot reglerna.

Att ett skarpare regelverk satts upp har gjort att spelare inte längre behöver oroa sig för att bli lurade av oseriösa spelbolag.

Hur viktiga är sponsoravtalen?

Sponsoravtalen är tänkta att ge klubbarna starkare ekonomiska resurser att kunna värva spelare, förbättra träningsanläggningar och generera större personal. Detta ska i sin tur leda till bättre resultat på planen.

Samtidigt som klubbarna får pengar gör de reklam för de företag som vill stärka sina positioner på respektive marknad de är verksamma. För sportföreningar är sponsoravtalen väldigt viktiga. Medan stora sportföreningar tecknar gigantiska avtal med få aktörer, tecknar de mindre föreningarna istället små och många avtal, ofta med lokala företag. Ibland till och med ideella verksamheter.

Kommer våra lokala föreningar marknadsföra spelbolag?

Trots att spelreklam är någonting vi matas med dagligen, så är det känt att spelbolagen pröjsar mer än andra företag för att få synas. Detta beror givetvis på att många anser det vara omoraliskt med reklam för spel. Men som vi vet är spelreklam sedan länge etablerat i sportvärlden, och tittar vi på den globala skalan kan vi exempelvis se att den internationella fotbollsklubben Stoke City har ett spelbolags logotyp på sina träningskläder.

Kan vi, i en tid där spelmarknaden växer mer än någonsin, förvänta oss att se spelbolag som huvudsponsorer till våra lokala sportklubbar? För visst är det så att bolagen kan komma att spela betydligt större roll för de mindre föreningarnas ekonomier. I vårt område ligger Väsby, Vallentuna och Sollentuna Hockey samt IK Frej Täby, som alla spelar i de näst högsta divisionerna, bäst till för att bli kontaktade gällande sådana här sponsoravtal.

Var står du i frågan, kan du tänka dig att se spelreklam i lokala sportsammanhang i utbyte mot att föreningarna växer?

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här